Turbo druk verhogen
Verhogen van de turbodruk
De turbodruk verhogen door middel van een reduceer naar de waste-valve (Manual turbo boost; zie onderstaand inbouwprincipe). De werking is als volgt: De waste gate wordt geopend wanneer de maximaal toelaatbare turbodruk volgens fabrieksopgave bereikt is (+/- 1,1 bar overdruk). Echter het reduceer blaast een deel van de werkelijk opgebouwde druk af waardoor de waste gate ook bij een hogere turbodruk nog gesloten blijft en de lucht met een hogere druk in de motor geblazen wordt.
Hierdoor wordt de waste-valve pas later geopend waardoor de turbodruk verder kan oplopen. De standaard turbo druk is ongeveer 1,1 bar en deze kan verhoogd worden tot maximaal 1,3 tot 1,5 bar. Hierdoor wordt aanzienlijk meer lucht in de inlaat ingeblazen, wat zwart roken tijdens vol gas voorkomt en de hogere cilinderdruk zorgt ook voor een betere prestatie van de motor. Tijdens de eerste lange rit met warm weer en stukken lekker doorrijden op de autosnelweg bleek echter dat deze verhoogde turbodruk tot uitschakelen van het brandstofsysteem zorgde. In de ECU is geprogrammeerd dat de brandstoftoevoer moet stoppen bij een signaal van de MAP sensor van ongeveer 4,5 Volt. De standaard gemonteerde MAP sensor heeft een bereik van 0,25 bar tot 2,50 bar absoluut bij een voltage van 270 tot 4750 mV. Dat betekent dat de brandstoftoevoer bij een druk van 2,3 bar absoluut wordt gestopt. Dit gebeurde dus ook. Hierbij valt het vermogen spontaan weg en wanneer de turbodruk vervolgens weer daalt komt de motor weer normaal bij.
Endtuning adviseerde om een MAP sensor van een BMW 335D te monteren die eenzelfde voltage afgeeft maar dan bij een druk van 0,3 tot 3,1 bar absoluut. In de praktijk betekent dit dat het voltage bij 2,3 bar absoluut (=1,3 bar turbodruk) dan ongeveer 3,5 volt is wat de brandstoftoevoer niet sluit. Ik heb een nieuwe sensor geplaatst en nu loopt de motor wel tot de maximale 1,5 bar turbodruk door, en dat betekent in de praktijk tot een maximumsnelheid van rond de 180 km/uur. Dit is vergelijkbaar met de specificatie van de 318TDS, maar die had het voordeel van airodynamica in plaats van allerhande buiten de carrosserie uitstekende delen (wielen, open kap, wielophangingen etc.). Aerodynamisch gezien is een Haynes roadster of Super 7 natuurlijk een regelrecht drama. Maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door een prima acceleratie door het lage gewicht en een prima wegligging door het heel erg lage zwaartepunt.
E-mail Enda Ward (Endtuning):
You're right, there are no details on the turbo anywhere! The TD/TDS engines make about 0.8-1.1 bar as standard, maybe a little more when chipped.
You can increase this to about 1.3 bar without any problems. If the boost is too high, you will get a fuel cut. You can adjust the boost controller as high as you want, and when you feel the fuel cut (like an RPM limiter), just take the boost back a little.
If you get the fuel cut, but you still want more boost, you can change the MAP/Boost sensor.
It is a 2.5 bar sensor, so 1 bar of atmospheric pressure, and 1.5 bar of boost.
If you fit a 3.0bar sensor, you can run more boost before the ECU will cut the fuel.
Extra boost in a diesel is safe, it just adds more air and allows more fuel, and reduces smoke. On a petrol engine, it also has to put in more fuel incase it runs lean, but diesels run very lean as part of normal operation without any risks.