Diesel vuldop
Lekken van de tankdop
Voor de keuring dient de tankdop afsluitbaar te zijn EN hij moet middels een ketting o.i.d. vast aan de auto zitten. Daarom had ik een tankdop bij Heuts gehaald voor een BMW en deze middels een staalkabeltje bevestigd. Echter deze tankdop lekt enkele druppels brandstof bij het snel nemen van een linkse bocht. Omdat de tank vrij hoog in de kofferbak zit i.v.m. de aandrijfassen klotst de diesel richting de vuldop. De hellingshoek van de tank naar de vulopening is te gering. Om dit op te lossen heb ik in de vulleiding 2 stuks 90 graden bochten van HDPE gelast middels HDPE kunststof lasstaven welke bij Conrad te koop zijn. De diesel kan nu niet meer rechtstreeks naar de vulopening klotsen maar moet eerst 2 stuks 90 graden bochten voorbij waardoor deze voldoende geremd wordt. Alleen wanneer de tank helemaal gevuld is an het nog wel eens voorkomen dat er een paar druppels lekken. Op de onderstaande foto zijn deze bochten te zien direct aansluitend aan de tank.
Tevens heb ik de rubberen vulslang door een 100% dieselbestendige slang vervangen, omdat de slang bij geheel gevulde tank deels 'verzopen' staat. De oorspronkelijke slang was dieselbestendig als vulslang maar bij continue dieselvulling loste de binnenzijde langzaam op.